Merong Mahawangsa

Merong Mahawangsa..hmmmm..ok laa..
Fisrtly, saya high expection movie nie akan jadi cm cerita 300.tgk poster ada gaya dah.300 adalah satu-satunyer filem epik yg saya tonton dan ia yang terbaik.mungkin Merong nie tak sama ngan 300 tp atleast adalah sikit bau-bau bacang ngan 300.pegila tengok dengan harapan yang menyala yang ia akan jadi movie epik malaysia pertama yang saya suka tapi harapan tidak kesampaian.sian saya :(
is not too bad,just average.graphic ok,dialog ok.mungkin jalan cerita kot.tp tak taula.saya nie bukan peminat sejarah.dah sejarah macam tue,nk wat cmnekan.
firstly,ada part perang yang saya tak puas hati.masa Garuda datang menyerang,punyalah kuat angin,ribut petir bagai.tapi yang kelakarnya,pokok kat belakang tak bergoyang langsung.rambut pelakon pun angin-angin sepoi jek.hahaha.tak cukup kipas angin kot :p
secondly,part percintaan Merong dengan Embok.yang part putera Rome ngan Puteri Cina tue ok dah tapi ada ala-ala cerita puteri gunung ledang lak.copy ekk.si Merong ngan Embok nie pakai main jeling-jeling jek.tak feel langsung.tak meninggalkan kesan langsung percintaan sejati diorang.padahal watak utama nie.buatla something yang akan dikenang.ala-ala cam cinta Titanic tue sebabnya hero nie mati.mestila kita nk kenang saat-saat manis diorang.haiihhh
thirdly,masa Merong nk menyerang Garuda.dahla takde war planning langsung,pastue keajaiban alat yg dicipta pun tak beberapa berjaya ditonjolkan.cam takde pape jek benda tue.effect tak berapa nk best.Pastue Merong nk pegi menyerang Garuda mmg takde planning ke? tak nampak kecerdikan seorang pahlawan untuk pegi berperang.hentam sajala labu.janji badan berketul-ketul,boleh menang.ke memang sejarah macam tue?
forth,masa Merong mati.camtue jek? yang panglima cina mati,boleh plak berdialog bagai.Part Merong,serangkap pantun yang diwarisi,dah habes.sampai ati mak dia bagi pantun camtue.sedih tau.cam terpinga-pinga jap pengakhiran hayat si Merong.kena banyak tengok cerita perang lagi niee.bagila feel.tak sampai langsung kesedihan ketiadaan Merong Mahawangsa.nak gak menangis tuk Merong
fifth,yang paling important,tolong la kaji balik suara narrator.cam tak kena jek.tak sampai ceritanya pasai sebuk duk marah kt suara narrator.marah orang sebelah aku duk bising dalam panggung.kena banyak wat kajian lagi nieehh...

banyak lagila yg saya tak puas hati,tapi takde guna pun nak bising-bising.ada diorang kesah? takdenyee.cuma sebagai luahan pendapat seorang penonton yang telah menghabiskan duit untuk menyokong.bukanlah nak mengutuk.sebagai rakyat malaysia,saya akui filem nie memang banyak perubahan dan saya berbangga dengannya.memang bukan senang untuk membuat filem dan KRU memang telah mewujudkan satu impak yang baru.Tahniah untuk mereka.Cuma apa yang saya cuba sampaikan,masih banyak lagi yang perlu kita pelajari.jangan terlalu gah untuk memberi gambar yang baik,penyampaian juga perlu diambil berat.kami tak pandai,tapi tak berapa nak bodoh juga tuk menilai sesuatu filem itu.

p/s : Sedetik Lebih by Anuar Zain memang best tapi tak meningatkan langsung saya pada percintaan Merong ngan Embok :(

0 comments:

Post a Comment